Updatu 0.60 předcházelo dlouhé ticho. Studio Bohemia Interactive „mlčelo“ bezmála půl roku než svolilo k jeho vydání na stabilní větev, do rukou natěšených hráčů. O jejich nadšení svědčí fakt, že novou aktualizaci již vyzkoušelo přes 500 000 uživatelů! Jedná se doposud o nejrozsáhlejší aktualizaci, co se týče změn herního enginu. Začleněním první implementace rendereru do hry ovšem velké změny základních herních mechanik teprve začínají. Následovat bude ovládání hráče, audio engine….a to vše v době, kdy se blížíme k původně ohlášenému termínu vydání plné verze. Bohužel nežijeme v ideálním světě a v průběhu vývoje bylo a bude třeba překonat mnohé nástrahy, se kterými nikdo nepočítal. Nezbývá než doufat, že další updaty na sebe nenechají (tak) dlouho čekat a přiblíží nás znovu o trochu blíže společnému snu – plně autentickému postapokalyptickému světu, jehož nebezpečí číhají doslova za každým rohem! Pojďme si tedy v krátkosti shrnout, čím vším k tomu 0.60tka přispěla.

Zombie

Kromě nové renderu jsme mohli v této verzi přivítat nové „zombíky“. Ti prošli nemalou rekonstrukcí a byli konečně převedeni na systém spawnovací šablony, o kterých vývojáři mluvili již dlouhé měsíce. Takže teď můžete potkávat nemrtvé v oděvech, které nosí normální přeživší. Navíc, infikovaní se objevují v konkrétních oděvech, které přísluší dané lokaci. Tedy, ve vojenských základnách potkáváte zombie ve vojenském stejnokroji, u nemocnic potkáte zase infikované v lékařských pláštích a tak dále. Ovšem i tato hezká vylepšení (a snížení nároků na výkon serveru díky šabloně) nemění nic na tom, že je zombie stále proklatě málo a téměř je nelze považovat za hrozbu, i když by měly tvořit hlavní prvek hry. Snad se navýšení jejich počtů dočkáme v dalších verzích, kdy se vývojáři chystají zavést do praxe i dynamický spawn infikovaných.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Nakonec, každého určitě překvapila zvýšená mobilita našich infikovaných (ne)přátel. S novým updatem mohou překonat téměř jakoukoliv překážku, což znamená, že si již nebudeme moci ulehčovat útěk podlezením zdi nebo přeskočením plotu. Bohužel.

CLE, předměty a mechaniky

Doplnění nové výbavy na Chernaruské spawny nebylo hlavní náplní updatu, ovšem i tentokrát jsme se dočkali některých novinek. Vyzdvihnout můžeme především oblíbený Assault Bacpack s úctyhodnou kapacitou 32 slotů, plně funkční rybářský prut, nový kolimátor a vojenský komplet USMC (bunda a kalhoty). Zajímavým doplňkem je motokrosová helma s odnímatelným hledím a chráničem zubů, kterou jistě plně využijeme až s implementací motocyklu a kola. Navíc, díky tomu, že nyní lze téměř jakýkoliv předmět včetně batohu nést v rukou, lze z prohledávaného města odnést o to více užitečných předmětů.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Centrální ekonomika se dočkala značného vylepšení. Jak vývojáři předestřeli, vybavení se může spawnovat s určitou šancí také v šatech či batozích a zbraně spolu s vozidly disponují náhodnou konfigurací příslušenství či náhradních dílů. Kromě toho došlo také k mnohem lepšímu rozvrstvení lootu napříč mapou a strukturami. Více informací o aktuální CLE se můžete dozvědět v našem ČLÁNKU.

Pro milovníky hazardu se i v DayZ najde možnost, jak si chvilkově pozvednout hladinu adrenalinu. K tomu vám stačí pouze jedna nábojnice, revolver a několik dobrovolníků. Ano uhodli jste správně, řeč je o ruské ruletě! Nudí vás hra se starou postavou? Chcete se s přáteli pořádně pobavit nebo jen trochu vyděsit nováčky na pobřeží? Stačí nabít jednu komoru bubínku, pořádně ho roztočit a zábava může začít.

Uživatelské rozhraní (UI)

Nový update dal nadobro sbohem starému uživatelskému rozhraní a uvádí za něj novou plnohodnotnou náhradu. O podobě nového UI bylo sepsáno mnohé a jeho grafický vzhled se bude ještě dle slov vývojářů časem měnit. Co je ovšem hlavní, je funkční a poskytuje dobrý základ příchozím mechanikám, jako jsou indikátory stavu postavy atp. Od starého rozhraní se tolik neliší, na zorientování se postačí několik prvních minut, které absolvujete s postavou po spawnu.

Chernarus

Od poslední verze se Chernaruská krajina na určitých místech změnila k nepoznání. Umělecký tým si dal opravdu záležet a my můžeme znovu objevovat zcela unikátní oblasti. V okolí Tulgy se nyní rozkládá lanovka spolu se sjezdovkou a patřičným zázemím. Drobné změny a úpravy se dotkly i sousedních měst jako Msta, Orlovets a Staroye. Podstatně více se ovšem budete ztrácet v Chernogorsku, Elektrozavodsku a Krasnostavu. Tyto hráčům známá města ještě z původního Módu, doznaly s novým updatem svojí renesance. Proběhly zde značné úpravy a nově příchozím se může stát, že se přistihnou v rozpacích při hledání správné cesty na křižovatkách „přestavěného“ města.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Vojenská základna Tisy se původně vůbec neměla s novou aktualizací na mapě objevit, ale k velkému nadšení celé herní komunity se tak stalo. Základna je inspirována reálným vojenským objektem a později by měla obsahovat zamořený terén a tudíž bude bez patřičného vybavení nepřístupná. Tato oblast je také spojována s pozdějším výskytem helikoptéry Little Bird. Momentálně se zde nalézá několik zcela unikátních budov, vytvořených speciálně pro tuto oblast. Pokud se do Tisy chystáte na výpravu, buďte ostražití, lze předpokládat, že výskyt (ne zcela přátelských) hráčů v oblasti základny bude značný. Další oblastí, která zatím postrádá svojí hlavní funkcionalitu, je rozhlasová stanice na kopci Altar. Prozatím se zde nachází budova rozhlasu a z dálky viditelné obrovské vysílače, ovšem na jejich zprovoznění si budeme muset ještě počkat.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


V Chernarusi již téměř nenajdete nepřístupnou budovu. Nově byly totiž zpřístupněny zbývající uzavřené továrny v industriálních částech města! Proběhla u nich také konfigurace spawnů předmětů, tudíž jejich objevování nemusí být opodstatněno pouze zvědavostí.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Chyby

Jako snad každá aktualizace i tato sebou přinesla nejen klady, ale také nečekané zápory. Za nejpalčivější problémy nové verze můžeme bezesporu označit nefunkční perzistenci vozidel a náhodné „obírání“ hráčů o vybavení (postava po přihlášení vlastní pouze zbraň, vybavení není načteno). Naneštěstí se jedná o problémy se značným odpadem na gameplay, především pak „mizení“ vozidel po každém restartu serveru značně omezuje celkový pohyb po mapě a zážitek ze hry. V případě, že vás postihne ztráta výbavy, doporučujeme se ihned odpojit a nikterak nemanipulovat s postavou a především s jejím inventářem. Je možné, že svoje drahocenné vybavení nabudete opětovným připojením zpět, což za zkoušku určitě stojí!

Render

Ve verzi 0.59, tedy ve verzi, kdy byl v DayZ zastaralý renderer, jsme zažívali hořké chvíle. Renderer byl špatně optimalizovaný. Fungoval ještě s podporou directX 9 a některé elementy nočního renderingu byly dokonce podporovány stařičkým directX 7. Nový Enfusion engine přichází s podporou directX 11 (později i directX 12) a díky tomu zajišťuje lepší využití procesoru i grafické karty.

Za zmínku stojí také neskutečný nárůst FPS (snímků za vteřinu) ve hře. Z dřívějších nestálých 20-30 FPS nyní hráči registrují dokonce až čtyřnásobný nárůst či jejich ustálení na přijatelných hodnotách, především ve velkých městech. Další „peckou“ jsou zřejmé změny v prostředí hry. Každý si jistě všiml autentické mlhy a deště. V budoucnu se pak můžeme těšit na lepšíparticle effecty (částicové efekty – krev, výšlehy plamenů u zbraní, dopady kulek, výbuchy, apod.).

Další fází ve vývoji renderu bude zamezení prostupu světla skrze struktury, jako jsou zdi apod. což dodá konečně na důležitosti baterkám či chemlightům při prohledávání potemnělých oblastí. Velkým krokem kupředu je také je aktivní využití více jader a vláken procesoru, spolu s přechodem hry na 64-bitovou verzi.