Po takřka tříměsíčním čekání a vyhlížení další aktualizace stabilní větve jsme se konečně dočkali. Aktuální verze DayZ se znovu, alespoň co se číselného označení týče, drobným krůčkem posunula směrem k verzi 1.0. Jak velký herní pokrok to ale znamená pro samotné hráče? Pojďme se tedy společně podívat na ty největší změny, se kterými se po spuštění 0.59tky jistě setkáme.

Vozidla

A proč nezačít hned zostra? Bezesporu tím nejočekávanějším, co měl nový update nabídnout, jsou vozidla. Ke stávající vejtřasce přibyli hned tři další „veteráni“ a to Lada Niva alias offroad hatchback, Volga GAZ-24 známá jako sedan a autobus Ikarus. Každý automobil má samozřejmě odlišné jízdní vlastnosti. Například od autobusu nemůžeme čekat žádné zázraky co se akcelerace nebo rychlosti týče, potřebujete-li však cestovat ve větší počtu, stává se jasnou volbou. Na druhou stranu složitý terén severního cípu Chernarusi bude určitě jednodušší zvládnout s Ladou než s GAZem.

Tvrzení vývojářů, že oprava našich plechových miláčků nebude v DayZ žádná legrace, se pomalu začíná naplňovat. Kompletní seznam náhradních dílů se znovu rozrostl a sním i nástroje určené pro jejich připevnění či odebrání. Což nás přivádí k další novince, s níž se ve hře setkáváme prvně, ale jistě ne naposledy. V updatu 0.59 totiž budeme muset k opravě vozidel využít odpovídající nářadí!

Kromě nutných součástí, jako jsou baterie, svíčka a kola (pokud se chcete přesunovat i za šera, tak je dobré sehnat si též žárovky), lze k automobilu připevnit ještě dveře a kufr s kapotou. Ovšem pokud chcete, aby měl váš povoz ošumělejší a důvěryhodné „post-apo“ vzezření, vystačíte si jen se základním minimem.

Team se mimo opravy zaměřil také na systém poškození. Ten je nyní mnohem lépe zpracovaný a uvěřitelnější. Poškození dílu je vizuálně dobře rozpoznatelné, což bude výhodou k rozeznání vadných součástí při nutnosti jejich výměny.

Jako poslední velkou novinku spojenou s tímto tématem musíme zmínit manuální převodovku. Po několika měsících vývoje se konečně dostala na světlo herního světa a hráči si tak mohou užít mnohem intenzivnějšího zážitku z každé jízdy.

Nové mechaniky

Jistě vás muselo při pohledu na možnosti interakce s multifunkčním sudem napadnout, že je zde ještě spousta prostoru pro zlepšení. Řeč je o rozdělávání ohně uvnitř barelu. Zabralo to sice nějaký čas, ale s 0.59tkou k předešlým funkcím barelu přibyla i tato. Aby bylo možné v sudu rozdělat oheň, je třeba do něj nejdříve udělat pár děr pro přívod vzduchu a pak už můžeme zahřát své prochladlé postavy v teple plápolajícího plamene. Nevýhodou je, že takto upravený sud ztrácí funkci úložiště. Navíc, prozatím nejsou tato „ohniště“ řazena mezi perzistentní objekty, takže po 30 minutích od poslední hráčské interakce mizí.

Další zbraní na blízko, vyrobitelnou z přírodních zdrojů se stává kopí. Hlavní využití v rukou přeživších jistě nalezne v obraně před nemrtvými, či zvířecími predátory, kteří jsou dle vývojářů na dobré cestě k začlenění do hry. Prozatím se jedná o prvotní verzi, což se bohužel odráží ve funkčnosti. Animace jsou značně neohrabané a boj na blízko se tak stává velmi složitým. Naopak třešinkou na dortu by mohlo být házení, o kterém se tým zmiňoval v jednom ze status reportů, ale zdá se, že tuto funkci si budeme muset ještě počkat.

V podobném rozpoložení se nacházejí pasti s nástražným drátem, přitom by se mohlo jednat o (na zdroje) celkem nenáročnou možnost, jak alespoň z části zabezpečit svojí základnu a nachytat nepřítele. K nastraženému drátu lez sice přidělat granát, ten ovšem po spuštění pasti neexploduje. Myslíme však, že do budoucna bude nástražný drát ať už v kombinaci s výbušninami nebo s přidělanými plechovkami čistě pro signalizaci blížícího se nebezpečí, jistě oblíbenou a využívanou alternativou ve stavbě základen nebo zabezpečení jejich blízkého okolí.

Rozsáhlejších změn se dočkala lišta pro rychlý výběr předmětů. Nyní je závislá na typu oblečení a jeho kapacitě, které má postava oblečené a navíc skrze ni lze výběrem vhodného tlačítka nabíjet zbraně. Do těch se nově vejde o jeden extra náboj navíc, jelikož je možné vložit náboj do komory samostatně a až poté zacvaknout zásobník!

Nové předměty

Nový update rovná se nové předměty, tato rovnice platí a bude platit ještě dlouhou dobu. Obléci si můžeme nové skvosty jako například plynovou masku GP5, helmu Ssh 68 nebo krásně zdobenou středověkou přilbici. Nezapomínejme ani na laboratorní plášť nebo sesterskou uniformu.

Početné řady zbraní, vyskytujících se v Chernarusi obohatili již na stálo kousky jako Red9 a VSS Vintorez. S nimi se na stable představí v našich končinách notoricky známý samopal škorpión. Své využití v přestřelkách (a nejen v nich) jistě naleznou již plně funkční kouřové granáty M18.

Před deštivým počasím své předměty můžete ukrýt do nepromokavého vaku, který ukryje až šest položek. Nakonec, globální úložiště předmětů se po vzoru ledničky rozšířilo nově o skříň!

Zombie

V reakci na stížnosti ohledně nedostatečného počtu infikovaných, byl jejich počet (obzvláště ve velkých městech) patřičně navýšen. Nečekejte žádné hordy, ale na druhou stranu je dobré být ve střehu. Bohužel jsou právě zombie prozatím nejslabším článkem zombie survival titulu, ačkoliv by měly být jejím stavebním kamenem. Doufejme, že připravované změny, ruku v ruce s nově připravovaným systémem jejich spawnu, na sebe nenechají dlouho čekat.

Mapa

Chernarus znovu prošla řadou změn. Mnohé hráče jistě potěší další přístupné budovy, které budou zdrojem především různých nástrojů a náhradních dílů pro vozidla. Prozkoumat lze nově budovu pily, továrny, kůlnu, ale i vesnický kostel. Zajímavý pohled se naskytne zejména na interiér nové dílny, kde můžeme nalézt různé nástroje (prozatím neinteraktivní), pro připravovanou úpravu zbraní (frézování lišty, připevnění příslušenství apod.). Úpravám se nevyhnula západní část notoricky známého Berezina, kterému se tak dostalo znovu trochu jiného a neokoukaného vzezření. Došlo také k jemným úpravám severozápadního cípu mapy, jež se jistě připravuje na implementaci vojenské základny Tisy.

Previous Image
Next Image

info heading

info content