Brian Hicks | FAQ Interview | DayZ Standalone (CZ/SK)

Brian Hicks | FAQ Interview
Zář
27

Brian Hicks | FAQ Interview

Anchee   7 komentářů   1 356 views  
(8 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Robert Purchese | Redaktor

Kdykoliv píši něco o DayZ, tématu dominují dvě věci: DayZ stále není hotové a že Dean Hall nepracuje na dokončení hry. Jsou zde oprávněné obavy díky nedostatku informací. Snažil jsem se předat všechny tyto obavy kreativnímu řediteli Brianu Hicksovi.

Jak to vypadá s konzolemi?

Ale prvně něco o Dayz na herní konzole, jsou to už dva roky a teď když byl Dean Hall na Sony Gamesconu, celá cesta oficiálně začala. A se všemi těmi komplikacemi, které se drží na PC verzi si nemyslím, že by bylo rozumné předpokládat, že DayZ na konzole by bylo předem mrtvé.

“Ne, není to vůbec mrtvé,” Brian Hicks mě ujištuje.

“PC verze je naše vlajková loď pro DayZ. Zde je soustředěno 99% našich vývojových prostředků. A když zde bylo hodně nátlaku od Sony a Microsoftu, abychom šli na jejich jeviště a odpověděli jim “Ano, jdeme do toho”, naše soustředění bylo exkluzivně (Chci říct exkluzivní, protože zde bylo 1% vývoje, které se snažilo udržet tyto platformy v bodě, ve kterém jakmile se dostaneme do naší bety a opravy bugů, můžeme začít tlačit více dopředu.) na PC. Nemůžeme přenést DayZ na tyto platformy, dokud nebude hratelné i na PC a dokud nebude dokončen Enfusion engine.”

Vzhledem k tomu, že vývoj DayZ pro konzole nezačne dříve, než bude vše fungovat dobře, lze počítat nejdříve s rokem 2017. A se vší pravděpodobností se hra objeví prvně na Xbox One náležící Microsoftu, který podporuje “early access” skrz Xbox Game Preview.

“Microsoft byl velmi horlivý. Řeknu to takhle – aby hra vyšla na jejich platformu, the Xbox Game Preview”, říká Hicks “necháváme malou skupinku programátorů, kteří pracují na tom, aby byla verze pro PS4 a Xbox One způsobilá pro hraní na těchto platformách. Ale nezveřejníme žádné prohlášení či data vydání pro tento způsob hraní.

“Jakmile se dostaneme u PC verze do bodu, který pro nás bude přijatelný, můžeme začít věnovat trochu větší prostředky do vývoje pro konzole, pak se můžeme bavit o nějakém oznámení a o Xbox Game Preview, což je to, co si představuji na prvním místě, než Sony nebude mít něco podobného”.

Hasn’t the boat sailed on DayZ?

Poprask okolo Dayz začal před rokem, to je důležité si zapamatovat. DayZ Mod vyšel v roce 2012, a když v prosinci 2013 vyšlo DayZ Standalone, lidé byli už rok natěšení na nové DayZ. DayZ Standalone mělo skvělý prodej: 1 milión prodaných kusů za měsíc a 2 miliony za 4 měsíce, pak se prodej zpomalil a dosáhl 3 miliónů za 13 měsíců. To bylo v lednu 2015, takže jak je to dnes, rok a půl poté? Hicks odhaduje okolo 3.7 milionu prodaných kusů.

Rychlý pohled na “Steam & Game Stats, kde jsou hry seřazeny podle současné popularity, ukazuje DayZ mimo top 50 nejvíce hraných her, v porovnání s Rustem, který je na 10. místě.

Ale Hicks mi řekl, že DayZ stále přitahuje velké množství aktivních uživatelů. “Mám čísla z asi měsíce zpátky, o které se můžu podělit.” řekl. “V následujících měsících [kdy vyšel update 0.60] jsme viděli, že vrchol unikátních ID hráčů se točil okolo 650 000 za měsíc. Dokonce i při naších nízkých vrcholech stále vidíme něco okolo 250 000 až 300 000 lidi v oběhu.”

Dělá Dean Hall něco s DayZ i teď?

Popravdě, Dean Hall už nadále nepracuje na DayZ. Odešel v prosinci 2014 domů na Nový Zéland a otevřel si své vlastní vývojářské studio, které se jmenuje RocketWerkz.

Názor Deana Halla na DayZ teď:

“Dean a já jsme měli schůzky na mém TeamSpeaku. Měli jsme vzájemnou skupinu přátel, kteří hrají videohry. Takže každých pár týdnů Dean a já jsme rychle promluvili o DayZ a to co si myslel bylo úžasné,” řekl Hicks. “Byl velice nadšený ohledně toho, jaké děláme pokroky, které byly stanoveny na začátku projektu.”

“Dean nám dával zpětnou vazbu jako “to je úžasné”, “skvělá práce”. Někdy jsem se ptal Deana na jeho názor na otázky, jaké bychom mohli mít na designový team, jako co bychom měli nebo neměli dělat. “Měli bychom se ptát jaké má Dean myšlenky”.

On je jakýsi, neformální poradce.

“Jo, jo, přesně,” řekl Hicks. “Je to neformální poradce. Dean má dveře vždy otevřené, pokud uvidí něco z čeho by byl rozrušený, má umožněnou okamžitou komunikaci k celému teamu.”

Ale odpovědnost není na něm.

“Ne ne. Nemá oficiální smlouvu s Bohemií, celé je to neformální. Myslím si, že Dean se soustředí 100% na svojí novou firmu, a je z ní opravdu nadšený.”

To, že “napomáhá” je šťastná náhoda toho, že je Hicks s Hallem přítel.

Pokud chcete vědět, proč Dean Hall odešel od DayZ, tak je zde vysvětlení z interview z roku 2014. A o několik měsíců později příspěvek dominoval na Q&A- EGX Rezzed 2014.

Kdy bude Dayz dokončeno?

Tím dokončením je myšleno, kdy bude uvolněno z Early Accessu – místa, ve kterém se DayZ nacházelo skoro tři roky.

“Ještě jsme se nedostali k datumu.” říká Brian Hicks. “Vydali jsme prohlášení, ve kterém jsme zmínili náš cíl dostat se do bety v roce 2016 a vydat ji následující rok, tudíž v roce 2017. Nyní už jen záleží na tom, jestli se nám to povede, je to sice náš cíl, na kterém pracujeme, ale je těžké předpovědět, co se stane, když přesuneme vše na nový masivní engine. Je to jako když vytáhneme hlavní páteř hry a vložíme novou: nemůžete si být 100% jistí, jestli to systém přijme.

To znamená, že náš generální ředitel a vedoucí projektu mě poprosili “nesdělujme pevné datum”. Soustředíme se na cestu mezi námi a betou. A s betou souvisí implementace nejdůležitějších částí, až poté se můžeme přesunout k opravě chyb.

“Cítíme se tak.. jakože je těžká práce před námi a my teprve začínáme vidět to světlo na konci tunelu. Ale teprve se uvidí, jak nám práce půjde, až začneme vkládat novinky do hry. Všechny naše prsty jsou skřížené, aby vše běželo hladce.”

Hicks poukazuje na novinky na PCGamesN a na Tweet na německých novinkách, když se ptám na data zmíněná výše.

Také vysvětluje, že DayZ beta a verze 1.0 jsou odlišné věci.

“Beta pro DayZ znamená velkou změnu.” dodává. “Jednou se dostaneme k implementaci všech základních věcí a technologie Enfusion enginu – přeskočíme z místa, na kterém jsme teď (85% práce, 15% oprava chyb) tak, aby to bylo naopak.

“1.0 znamená odchýlení se od Early Accessu a spuštění finální verze hry. Můžete to volat RTM (Release to Manufacturing), ale pořád je to 100% digitální verze, tak prostě používám výraz verze 1.0.

“Je také důležité mít na paměti, že Bohemia Interactive bude pokračovat na vývoji DayZ minimálně dalších 5 let, což mi přijde zcela přijatelné, když se i Arma 2 stále updatuje.”

“Osobně očekávám, že se toho hodně s betou změní. Mnoho věcí, které zpomalují průběh vývoje je zapříčiněno tím, že se tým dělá s Enfusion enginem. Není to malá věc. Až bude Enfusion engine zcela dokončen a převeden do DayZ, měli bychom být schopni pokračovat rychleji.”

V tiskové zprávě Hicks dodává: “Měli jsme tiskovku, ve které jsme zmínili dokončení našich cílů pro betu a verzi 1.0, od které si myslím nejsme tak daleko.”

Samozřejmě, vývoj DayZ trvá déle než jste vy, Hall, Hicks a Bohemia očekávali (i přes často zmiňované dva a půl až tři roky odhadu).

“Můžu rozhodně říct, že vývoj trvá déle než jsme čekali,” říká Hicks. “Necítím, že to bude trvat ještě dlouho, sedím tady a dívám se na práci, kterou ještě máme před sebou a i tak si nepřipadám zahlcený prací, vůbec ne – cítím se dobře.”

Špatná reputace

DayZ má jistě špatnou pověst. Stačí se podívat na recenze na Steamu. “983 dní poté.. stále čekáme,” píše jeden. “Nebudeme si lhát, měli jste tři roky vydat to ven, ale stejně jste tak neučinili,” píše další. A oni jsou ti, kteří strávili hodiny hraním této hry. Recenze na Steamu jsou celkově spíše pozitivní, ale v poslední době to spadlo na “smíšené” – a Steam zvýhodňuje ty nedávné.

Velkým problémem byl Enfusion engine. DayZ se bez toho nemůže posunout dál, ale jeho výměna za běhu je jako výměna dílů u aut na dálnici. Sakra těžké. (Eugen Harton napsal příspěvek na herní subreddit, který zdůrazňuje tuto složitost.)

“Zpátky, kdy jsme začali mluvit o enginu, Dean a já jsme neměli žádnou představu o rozsahu,” říká Hicks. “A to jsme ani nemohli. Když se na to podíváte, měli jsme 15 let simulaci založenou na RV enginu, nemohli jsme vědět, co to obnáší.”

Možná je to proto, že většina prací na Dayz se děje pod kapotou, takže lidé nevnímají vše, co se děje. DayZ nedávno implementovalo DirectX 11 renderer, což je možná nejdůležitější vývoj doposud.

“Když dojde ke komunikaci s vývojem Early Accessu a speciálně s tak velkým závazkem, se kterým jsme do Early Accessu šli – což je velmi unikátní a myslím, že možná jen Rust je na tom podobně,” říká Hicks. “Vývoj něčeho jako je tohle, váš engine a vaše hra od prvního dne.. mám tím namysli, že jsme se dostali na Steam po třech měsících vývoje. Vývoj pro nás začal, když se tým rozrostl od Deana a dvou nebo tří chlapů do plného týmu pracujících na plný úvazek.

“Pro někoho kdo se s Early Accessem dostane po třech měsíci do jádra vývojářského procesu: to je nevídané. Nebyl pro to žádný návod a pro nás to byla zkušenost.“

Když mluvíme o Rustu, viděl jsem mnoho lidí, jak si stěžují, že DayZ není updatované tak často.

“Myslím, že Rust byl ve vývoji déle než DayZ,” říká Hicks. “Vyvíjeli hru rok předtím, než se dostali do Early Accessu. A dostali se do Early Accessu, nevím přesně, asi týden před námi.“

Jak Garry Newman řekl, „pro hráče, který nerozumí technickým překážkám a porovnává vývoj jedné hry oproti druhé.“ A lidé by pravděpodobně řekli, že Rust – v minulosti, než se posunul tam, kde je teď – se neupdatuje tak rychle. Nemůžeme toto porovnávat, zvláště, když jsou založeny na rozličných technologiích a enginech.

Lidé jsou naštvaní, protože jim na tom záleží

Na Briana Hickse neberou zřetel lidé kvůli čtrnácti denním dev postům, pod kterými si stěžují, že DayZ stále není dokončené. “Nemůžete je za to vinit,” říká. “Tři a půl milionu lidí: viděli pár videí na YouTube, slyšeli skvělé věci a vzali si to k sobě. Nedošlo jim, že by měli zůstat věrní Early Access hře, pravidelným dev postům či fórům. Neuvědomili si úroveň účasti při vývoji hry. Takže je neviním.”

Abychom byli spravedliví, DayZ stále upozorňuje před zakoupením hry v Early Accessu, pokud se lidé nechtějí stát součástí vývoje. Proč hru tedy nevydali raději později a nesnížili rostoucí problémy s tím spojené?

Nechtějí ztratit příležitost, která je přivedla ke spoustě penězům, ale tímto akorát rozrušili jejich fanoušky, kteří si totéž domýšlejí.

“Upřímně, když dojde i na tohle, že lidé říkají takové věci, můj osobní názor je, že lidem na hře záleží – hodně,” říká Hicks. “Milují tuto hru a jsou frustrovaní. A internet nabízí anonymitu a oni jen, víte co, pouští ty slova ven. Neberu si nic z toho k srdci. Kdyby nemilovali DayZ tak jako my, nebyli by tolik naštvaní.”

“Rozumím tomu, že lidé jsou naštvaní, protože hrají Early Access. Je to nedokončený produkt, je tu tolik věcí, které nebyly dokončeny nebo jsou pořád součástí staré technologie. Je to jen hráč nebo koncový uživatel, který si chce zahrát a užít si skvělý čas a to právě může být frustrující. Zabývám se stejnými problémy a oceňuji každého, kdo umí být trpělivý a pevně věřím, že každý kdo miluje DayZ si počká na dobu, až opustíme Early Access.”

About Anchee

7 komentářů

  • Fero
    Zář 28, 2016 @ 13:55 pm

    Lže a sere si do huby, to mi nejvíc vadí. Nebylo by lepší přiznat, že je to nad jejich síly, že na to nemají lidi?
    Prý bude beta hotová do konce roku. Panebože. Nedávno někdo na Steamu zveřejnil oficiální road map vývoje pro rok 2015. Z toho co plánovali před 2 lety se uskutečnil akorát ten renderer a i ten měl rok a půl zpoždění. Tak co nám to vlastně chce nabulíkovat? Že do konce tohoto roku stihnou najednou všechno co naslibovali do konce roku 2015? A nebo to myslí tak, že všechno co naslibovali se ruší? Nakonec bude beta to, když hra konečně poběží bez armády brouků, to bude konečné vítězství Bohemia Interactive? Máme se smířit s mizernými animacemi, příšernou fyzikou vozidel atd, protože na víc Bohemka prostě nemá?
    Ať jdou do prdele, nikdo jim už nevěří.

    Odpovědět
  • Klepatko
    Zář 28, 2016 @ 15:03 pm

    Bohužel máš pravdu …čím dál tím míň lidí to hraje protože se vlastně nic neděje.Bojím se že nakonec hra upadne do zapomnění a lidi přejdou na něco hotovýho .

    Odpovědět
  • Badysak
    Zář 28, 2016 @ 15:06 pm

    Když je to taková sračka tak proč tu pořád ještě jsi? Si myslíš že v minulosti hry dělali dva roky a šli ven né jen nebyl early acces a o hře se nevědélo dokud ji nevydali.

    Odpovědět
    • Fero
      Zář 28, 2016 @ 15:43 pm

      Vyjádřil jsem se k článku, to už se nesmí? Já netvrdím, že je to sračka, tvrdím že Hicks lže a to možná vědomě, možná nevědomě. Je to sympatický kluk a určitě je enormně vytížen tvítováním se svým pidifanklubem ale dost pochybuji že je vůbec kompetentní ten projekt leadovat. Jeho kompetence nejspíš spočívá v tom, že je rodilý mluvčí a bez problémů komunikuje v angličtině.
      Řeknu ti, že kdyby vystoupil a řekl, že do konce roku 2017 dodělají alespoň to, co měli v plánu dodělat do konce roku 2015, byl bych nalomen mu i věřit. A nebo kdyby řekl, že do konce tohoto roku pouze vychytají bugy, které tam už léta straší, taky bych se neozýval, i když bych na to nevsadil ani zlámanou grešli.
      Ale když prohlásí, že do konce tohoto roku se chystají na vydání bety, pak je to lhář. Pokud chtějí do hry dodat to, co naslibovali, nebo alespoň to, co bylo slíbeno do konce roku 2015, pak to nemůžou stihnout. S tempem jaké předvádějí to nestihnou ani do konce roku příštího.

      Odpovědět
      • Grep
        Zář 30, 2016 @ 19:22 pm

        Dayz hraju prakticky od vydání Early. Byly tam posuny dopředu a taky hodně kroků zpět. Teď mě taky spoustu věci sere, ale nepřestanu hrát protože tomu věřím a má cenu si počkat. Ale na druhou stranu chápu i tebe s tvoji frustrací že to furt není jak slíbili. Jenže v takovým rozsahu jakou si hru představují to asi není uplně jednoduchý….

        Odpovědět
        • Fero
          Říj 1, 2016 @ 7:10 am

          Možná tě překvapím, mám velice podobný názor jako ty. Pořád tomu věřím, sice už určitě nevěřím tomu, že Bohemka dokáže naplnit potenciál, který hra má.
          Moje reakce byla na prohlášení Hickse. Nesnáším když mi někdo lže. Bláboly jako, jó máme zpoždění, ale odteď dokážeme zázraky a tempo bude raketové, to ať si nechá na partajní schůzi v nějaké politické straně. Na to skočí pouze imbecil, který si bere od Babiše koblihy, nebo párky od socialistů.
          K čemu je dobré udržovat čekající hráče v napětí a neustále dokola servírovat zklamání? Není lepší říct pravdu? Já se vsadím o cokoliv, že hra nebude ve stavu odpovídajícím slibům z roku 2015, ani do konce příštího roku. A pokud si vedení toho projektu dělá iluze že bude, pak by jej měli vyměnit za větší realisty.

          Odpovědět
        • Fero
          Říj 1, 2016 @ 8:09 am

          Jukni sem:
          http://dayz-sa.cz/2014/11/26/dayz-roadmap-2015/
          Pokud toto všechno bude funkční do konce roku 2017, podotýkám že bez bugů, pak slibuji že se tady ozvu, veřejně se vyhlásím za blbce a vyseknu obrovskou omluvu Bohemia Interactive.

          Odpovědět

Nejnovější příspěvky

Twitter

Facebook

GoPay